Kostumerne gjorde eventyr mere håndgribeligt

By februar 12, 2014UCL rapporter

Vi har igennem vores bachelorprojekt på pædagoguddannelsen i Svendborg skrevet om børns udvikling gennem teaterets æstetiske processer, hvor vi har haft et samarbejde med mutter & mus.

Vi har sammen med en gruppe børnehavebørn (4-5 år) arbejdet med H.C. Andersens eventyr Fyrtøjet.

Vi mener, at mutter & mus’ kostumer danner et fantastisk grundlag i pædagogens arbejde med læreplanens 6 temaer.

Vi har set, hvordan børnene elsker at påtage sig en rolle, og hvordan eventyret bliver mere forståeligt og virkeligt, når de får kostumerne på.

Ved at opsætte diverse aktiviteter og hele tiden supplere op med kostumerne har børnene udfordret egne grænser ved at stå frem for andre, men de har samtidig også lært meget om andres grænser, og hvordan de kan hjælpe hinanden i en sådan proces.

Efter vores samarbejde med mutter & mus vil vi helt sikkert arbejde videre med kostumer og eventyr i fremtiden, og vi opfordrer andre institutioner til også at gøre brug af mutter & mus, da disse kostumer appellerer til børnenes fantasi med farver og design. Kostumerne er lette at tage af og på og er enkle men alligevel med detaljer og finesser, der gør at børnene ikke er i tvivl om, hvem deres rolle er.

 

Nanna Lindholm & Majbritt Fjord-Hansen, UCL Svendborg, BA-periode: 4 nov. – 23. jan. 2014

Leave a Reply