Aktiviteter til eventyret Fyrtøjet

By februar 12, 2014UCL rapporter

Vi er en gruppe studerende fra pædagoguddannelsen i Odense, som valgte at have et samarbejde med mutter & mus til udarbejdelse af vores 1.årsopgave. Vi arbejdede med en børnegruppe i en institution bestående af fem børn i alderen 4-5 år.

Vores opgave gik ud på at se, om kostumer kan bruges til skabelse af relationer og inklusion.

Vi vil her fortælle om og give lidt inspiration til, hvordan vi og andre kan kan arbejde med og ud fra kostumerne til  eventyret Fyrtøjet.

Som et supplement til kostumerne lavede vi nogle rekvisitter, som kunne forbindes med det valgte emne ”Fyrtøjet”.

Fremstilling af guld, sølv og bronze

Børnene fik forklaret, at vi skulle male sten med guld, sølv og bronze. Vi talte med dem omkring eventyret, og om de kunne huske, hvor der var guld, sølv og bronze i eventyret Fyrtøjet. Børnene havde nemt ved at koble stenene til eventyret.

Vi fandt nogle sten, som børnene så efterfølgende skulle male i farverne guld, sølv og bronze. Dette lærte og gav børnene en forståelse af værdien af guld, sølv og bronze.

Fremstilling af skattekister

Dagens projekt stod på at male tre papkasser og gøre dem til skattekister. Vi talte kort med børnene om Fyrtøjet, og om de kunne huske, hvad der skulle ske med det guld, sølv og bronze, som de havde malet.

Vi havde fundet nogle papkasser, som kunne fungere som skattekister, hvori børnenes guld, sølv og bronze skulle lægges i. Først talte vi om Fyrtøjet, og spurgte dem så hvilke farve en skattekiste har. De kom med mange muligheder, og vi valgte derfor, at de selv måtte vælge, hvilken farve deres skattekister skulle være.

Leg med udtryk

Vi lavede nogle tegninger med ansigter, som viste forskellige udtryk – glad, sur, ked af det, fræk og forskrækket. Disse tegninger viste vi så til børnene – et ad gangen – og talte om, hvorvidt de kunne genkende udtrykket og stemningen på tegningen.

Herefter legede vi en leg, hvor det ene barn skulle udenfor døren, mens de andre valgte en af tegningerne/stemningerne. Den stemning som de valgte, skulle de gengive, og barnet, som havde været udenfor døren, skulle gætte hvilken stemning, de udtrykte.

Legen brugte vi som en slags optakt til, at børnene skulle kunne udtrykke sig som figurerne i Fyrtøjet. De fik nu kostumerne på, og vi talte om hvilke stemninger, de ville knytte til f.eks. prinsessen.

Leave a Reply